"En syö, en puhu, en juo.
Makaan sängyllä kuin mykkä mytty.
Tämä ei ole minun elämäni.
Tämä on hullu vitsi."

16. heinäkuuta 2012

Ei vitun pipipää.

Tänään tajusin, että vitut tämä mitään synnytyksen jälkeistä masennusta on. Tää on ollut mulla aina. 

Aamulla kun heräsin, fiilis oli loistava. Mä oon sinkku. Olin yöllä jutellut puhelimessa sen tyypin kanssa pitkään. Oli ihana jutella sen kanssa, ja se kertoi tosi paljon itestään. Puhuttiin, että se voisi tänään tulla käymään täällä pohjoisessa, ottaisi lennot ja tulisi mun luo. Se lupasi soittaa, onnistuuko. Tekstailin sille yöllä, kun en saanut nukuttua. Se vastasi kyllä aamulla, mutta ei soittanut.

Iltapäivällä tuli vanha opiskelukaveri kylään. Tajusin käyväni ihan ylikierroksilla. Olo oli levoton, enkä pystynyt olemaan hetkeäkään paikoillani. Ravasin tupakalla, kun oli "lapsenvahti". Puhuttiin. Ystäväni kertoi tietävänsä sen tunteen, kun ahdistaa ja ei pysty olemaan mitenkään päin. Koko ajan pitää tehdä jotain, mutta mitään ei saa kuitenkaan tehtyä.  Puhuttiin lisää. Tajusin, että tällä tavalla olen käyttäytynyt ennenkin. Opiskeluaikoina. Silloin, kun vaan dokattiin ja pantiin.

Tää on just sitä, mitä se oli silloinkin. Oli pakko juoda, ettei ahdistaisi. Oli pakko panna, että tuntisi olevansa elossa, että saisi läheisyyttä joltakin tai jotain. Helvetin itsetuhoista käytöstä, ja nyt mä teen sitä samaa. Juon ja pokaan miehiä. Kuvittelen, että se on ok, koska ”oonhan istunut kolme vuotta himassa, nyt mä saan mennä, ei käytännössä periaatteessa olla enää yhdessä, elän toista nuoruuttani, kun siihen kerran on mahdollisuus.”

Vittu, mitä paskaa. Pelkkää jonkin tyhjiön täyttämistä viinalla ja irtosuhteilla. Ei mitään muuta. Sen hyvän fiiliksen hakemista alkoholin avulla. Kyllähän kännissä on kivaa, mutta ei enää sen jälkeen. Enää en edes itke.

En nuku. En saa unta. Viime yönä nukuin kolme tuntia. Toissa yönä neljä. Tänä yönä en varmaan sitäkään. Paitsi mummi otti lapset, joten voin ehkä aamulla nukkua. Jos saan unta.

En syö. Kun elämä oli täysin hajallaan, ainoa asia, jota pystyin kontrolloimaan, oli syöminen. Niinpä en enää syö. Syön ehkä kerran päivässä ja naperon jämiä. Laihdun. Ja oon päättänyt lopettaa syömättömyyden, sitten kun painan sen ja sen verran. Paskat. En varmasti lopeta. Kun makaan selälläni, mulla ei ole vatsaa ollenkaan. Pelkät kylki- ja lonkkaluut. Mä tiedän, että mun pitäisi syödä, mutta mä en syö. Nautin siitä, kun en enää tunne nälkää ja mun ei tarvitse syödä. Rakastan sitä, että kun katson itseäni ilman paitaa peilistä, pystyn laskemaan kylkiluuni. Sairasta.

Ja se tyyppi. Odotan koko ajan, että se soittaisi. Ravaan maanisesti Facebookissa kattomassa, onko se kirjoittanut mulle. Joka ainut puhelimen pirahdus tai tekstiviestin merkkiääni läikäyttää mun sisällä jotain. ”Oispa se se.” Tää on niin nähty. Niin nähty, että tapaan jonkun tyypin, se antaa nuoraa, antaa ymmärtää, mä ihastun ja sitten saan pataan. Ja tiiän, että jos se nyt soittais, tekstais tai laittais viestiä Facebookissa, olisin maailman onnellisin. Se on mun kaikki nyt. Koko mun olemassaolo tuntuu olevan riippuvainen siitä tyypistä. Hajoan ja nousen ylös, mutta pian olen samassa tilanteessa jonkun toisen kanssa.
Kovasti eilen työkaverille selitin, että paljastan kaikki korttini kerralla, ottakoon tai jättäköön. En jaksa mitään pelejä enää. Enkä jaksakaan, se on kaikki tai ei mitään, mutta toisaalta annan kaikkeni ja otan pahasti siipeeni, jos homma menee vituiksi. Ja sehän menee. Jos ei mene heti, ne menee vituiksi viiden vuoden kuluttua. Tämä sama homma oli miehen kanssa. Se vain kesti kauan ja loppui siihen, että mun kiinnostus loppui. Mutta tismalleen sama alkukuvio oli silloinkin.

Tämä tyyppi olisi mulle vain rebound, ei siitä mitään oikeasti voisi tulla. Mutta mulle olisi niin tärkeää, että tulisi. Pakko olisi tulla. Että mä olisin elossa. Että mä olisin jotain. Että mä olisin jollekin jotain. Että joku haluaisi mua. Että mä olisin mä.

YTHS aukeaa vasta elokuussa. Terkkariin en mene. Mua pelottaa mun puolesta.

Miksei se soita? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti